zondag 20 september 2009

Thema (2): Doof voor het Koninkrijk?

Mat. 13,10-17

Teksten voor thuis
Jesaja 6 wordt nog bij twee gelegenheden geciteerd:  
1. Joh 12, 36-43 als verklaring van het ongeloof van de leiders
2. Han. 28, 23-31 als verklaring voor het ongeloof van leden van de Joodse gemeenschap in Rome
3. Rom 11, 13-36 hoe het ongeloof de reden is van de uitsluiting van sommige leden van het volk Israël uit het Koninkrijk en wij -de heiden-christenen van afkomst- om dezelfde reden dat risico lopen

Toepassing op jezelf
Leef je in 'je eigen koninkrijk' of in dat van de Heer Jezus Christus?



1. Toondoof
Kort geleden las ik een verhaal over iemand die in de auto naar zijn favoriete muziek luisterde. Zoals altijd genoot hij er volop van. In de file had hij alle gelegenheid om er helemaal in op te gaan.
Plots veranderde die liefelijke muziek in helse ketelmuziek, een afschuwelijke geluidsbrij, schel, onsamenhangend en schril. De rillingen liepen hem over de rug. Verwoed probeerde hij zijn radio weer op de goede zender te krijgen. Maar dat lukte hem gewoon niet! Ineens drong het tot hem door dat niet de radio, maar hij zelf het probleem was. Alle muziek klonk hem ineens als schelle geluidspap in de oren. Later bleek dat hij aan een soort van toondoofheid leed: waardoor de samenhang en de klank van de muziek voor hem helemaal verloren ging. Tsjonge, je zult toch zoiets hebben!

Vorige week zijn we geëindigd met de vraag: ‘hoe staat je akker erbij?”
Dé vraag die uit deze gelijkenis naar voren komt voor ons.
(|Voor hen die er niet waren, die hieronder)
Een confronterende vraag, dat was goed te merken in de gesprekken daarna. Heel wat van ons voelden zich een beetje hopeloos. We denken dat het nogal wat beter kan met het lezen in de Bijbel, maar weten niet goed hoe dat dan mogelijk is. En toen hadden we het nog niet eens gehad over het tekstgedeelte van vandaag.
'Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven. (Mat 13:11 NBV). Vooral dat laatste zinnetje vind ik grimmig klinken: hun is dat niet gegeven. Het zal je maar niet gegeven zijn! Dan raak je op den duur zelfs alle idée van het Koninkrijk kwijt lezen we: maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen (Mat 13:12 NBV)
Dat klinkt als: ‘het moet je maar gegeven zijn om iets van het Koninkrijk te kunnen begrijpen! ‘Moet je hieruit concluderen dat er mensen toondoof voor het evangelie geboren zijn? Zo gehandicapt dat de boodschap nooit tot hen door zal dringen. Dan vraag je jezelf natuurlijk af: hoor ik daar dan ook bij? Ben ik soms toondoof voor het evangelie en draagt het daarom geen vrucht in mijn leven? Je zult het zijn! Sta je buiten het Koninkrijk en kun je er niks aan doen. Een angstaanjagende gedachte: ik ben eenvoudig doof voor de enige boodschap die me redden kan. 
2. Oordeel
Nee, deze gelijkenissen zijn geen plaatjes bij het praatje. Dat zou je even kunnen denken. Zo van: de Heer Jezus probeert hier iets duidelijker te maken voor een publiek dat het nog niet zo begrepen heeft van dat Koninkrijk. Vandaar die gelijkenissen. Zo werken ze immers ook, voor ons! Denk aan vorige week, die oproep: Laat wie oren heeft goed luisteren!' (Mat 13:9 NBV), maakt ons niet zo ongerust. Wij denken dat we wel goed luisteren. De ongerustheid komt pas als de betekenis daarvan via deze gelijkenis tot ons doordringt: ‘goed luisteren betekent zo luisteren dat je leven vrucht gaat dragen.’ Voor ons voegt dat betekenis toe.
En toch is dat niet het enige effect van een gelijkenis. Gelijkenissen zijn geboren uit het oordeel van God over zijn volk. Oordeel betekent scheiding. Voor sommigen betekenen ze meer begrip, voor anderen juist minder. Ze brengen scheiding.
Want de leerlingen hadden die boodschap van het Koninkrijk allang begrepen, hoor. Hij was ook niet zo moeilijk: “Met Mij, Jezus van Nazareth’ de Messias, is het Koninkrijk gekomen. Daar hadden ze geen voorbeeld bij nodig.
En veel andere Israëlieten, zeker de schriftgeleerden, ook niet.
Die begrepen de Heer Jezus maar al te goed. ‘Hij zegt keer op keer dat Hij de Messias is, maar wij willen Hem niet als Messias.’ Hem niet! Juist zij zullen ook niets van die gelijkenissen begrijpen.

En hoe komt die doofheid dan? De Heer citeert een tekst uit de profetie van Jesaja.
Het is uit Jesaja’s roepingsvisioen. Jesaja krijgt een moeilijke opdracht bij zijn intrede: Maak het hart van het volk ongevoelig, stop hun oren toe, smeer hun ogen dicht. (Isa 6:10 NBV) Als Jesaja verbijsterd vraagt: ‘Hoe lang Here?”, krijgt hij het huiveringwekkend antwoord: 'Totdat de steden en huizen geheel verlaten zijn en er geen mens meer woont, tot heel het land verwoest is, één grote woestenij. 12 Totdat de HEER de mensen heeft weggevoerd en er totale verlatenheid heerst in het land. 13 En als er nog een tiende deel achterblijft, dan gaat ook dat in vlammen op, zoals een eik of een terebint wordt geveld voor een vuur. Er blijft slechts een stronk over, en het zaad in die stronk is heilig.' (Jes 6:11-13 NBV)
Dat is wat! Het oude volk Israël is zo lang en zo consequent ongehoorzaam geweest aan hun God, dat Die het deze generatie niet meer vergeeft. De straf is onvermijdelijk en verwoestend groot. Die boom –het koninkrijk Israël- moet bijna helemaal om, alleen een stronk blijft staan. Pas uit dat zaad in die stronk zal nieuw leven komen. Dat is Jezus.
Er is redding, maar die komt pas later na het oordeel!
Ja, het einde van het OT schreeuwt om de komst van de Messias. 

3. Eigen onwil
En nu de Heer Jezus als de verlossende Messias van het nieuwe Koninkrijk bij zijn volk aanklopt, blijkt het merendeel nog doof voor hun Heer. De profetie van Jesaja wordt in hen vervuld, zegt de Heer hier.
Uit de stronk van het volk van God komt eerst maar een kleine uitloper tevoorschijn. Het overige is hard als dood hout.
Juist zij die het zo goed weten kunnen, hebben er nog niets van begrepen. Ze gedragen zich als de leiders van het oude Koninkrijk Israël. Alsof dat er nog was. Alsof ze niet door de Romeinen bezet zijn! Ze doen alsof ze alleen maar een nieuwe koning hoeven, de Messias, de rest is er nog. Jezus van Nazareth is in hun ogen geen passende Messias voor hun Koninkrijk. Zijn boodschap wijzen ze af.
Ze staan nog steeds niet open voor Gods werkelijkheid. Zij hebben zo hun eigen ideeën over Gods Koninkrijk
Toch is hun doofheid geen gevolg van het oordeel van God, maar van hun eigen wil. Want het hart van dit volk is afgestompt, hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen. (Mat 13:15 NBV)
Ze willen niet. Hun doofheid is de straf voor hun eigen onwil. Ze hebben niets van de ballingschap geleerd. God gaat niet verder met het oude koninkrijk Israël, Hij begint een heel nieuw Koninkrijk Israël. Zo verrassend dat je het een geheim kunt noemen. Dat is één van de geheimen van het Koninkrijk: dat het een nieuw Koninkrijk is, waarin Gods recht wel heerst. Van de grond af aan nieuw opgebouwd. Juist zij die het zo goed zouden moeten kunnen weten – de schriftgeleerden- willen dat niet weten.
Zij zijn niet toondoof, hulpeloos gehandicapt, zij zijn lawaaidoof: ze hebben hun oren zo consequent blootgesteld aan andere geluiden dan Gods boodschap, dat ze de melodie van het Koninkrijk niet meer kunnen horen.
Maar gelukkig zijn er anderen die minder bevooroordeeld zijn en open staan voor een Messias die een heel nieuw Koninkrijk regeert. Gelukkig

4.Zijn wij lawaaidoof?
Kunnen wij ook lawaaidoof worden? Ik denk het wel!
Als je bijvoorbeeld een omgekeerd geloof hebt.
De Heer Jezus wil niet in jouw leven komen, Hij wil dat jij in het zijne komt. En dat je een nieuw leven gaat leven in zijn Koninkrijk.
Dat betekent opnieuw beginnen in een leven dat niet meer van je zelf is.
Dat is opnieuw geboren worden
Je leven is van je Heer! Het is zijn leven.
Als je dat niet goed beseft, kan het zomaar gebeuren dat de Heer Jezus een plekje krijgt in jouw koninkrijkje. In feite bepaal jij wat daar gebeurt. Zolang de Heer Jezus daar in past, is Hij van harte welkom. Maar vaak past Hij er niet zo in. Nou ja je hebt je eigen beeld van Hem gemaakt, en als een soort foto (da’s ongevaarlijk), ergens in één van de kamers van je leven opgehangen. Er als jij er tijd voor hebt –bijv. op zondag-, ga je zo nu en dan even bij Hem kijken. Door de week komt het er niet zo van.
Als je zo leeft maak je jezelf doof voor de boodschap van het Koninkrijk.
Je richt je op een andere boodschap en wordt lawaaidoof voor zijn boodschap.
Leven in het Koninkrijk is geen leven dat jij zelf kunt bedenken. Met een vast verloop, volgens onze eigen verwachtingen . Het is een spannend avontuur. Voor ons vaak nog een geheim. Zowel wat er gebeurt als wanneer als wat er wel niet allemaal mogelijk is. Zoveel meer dan wij ons kunnen voorstellen. Je Heer kan je zeggen: “verkoop alles wat je hebt en geeft het aan de armen.” En dan ziet je leven er ineens heel anders uit.
Zulke dingen zijn gebeurd en gebeuren nog.
Als je bij de Heer Jezus hoort, ben je zelf niet langer baas in je leven.
Hij bepaalt de koers. En Hij bepaalt je levensstijl.
Die is soms heel anders dan die van mensen om je heen: er gelden andere wetten en andere gewoonten in het Koninkrijk van God: heb je vijanden lief, keer de andere wang toe, leen diegene die het van je vragen.
En omdat Hij een goede Koning is geeft Hij je alles wat je daarvoor nodig hebt Hij heeft het zaad al in je leven gezaaid, het moet alleen nog opkomen. Als je zorgvuldig naar hem luistert en open staat voor zijn Koninkrijk, dan gaat dat gebeuren. Maar dat betekent dat je het niet alleen aanhoort, maar zorgvuldig beluistert en je leven er naar inricht. Elke dag weer, elke dag een beetje meer.
En je zult zien dat je leven steeds meer in zijn Koninkrijk gaat passen.
Maar het is zijn Koninkrijk (zoek eerst het Koninkrijk) en zijn leven, waarin het jouwe tot bloei komt!

Onze Heer nodigt ons vandaag aan tafel in zijn Koninkrijk. Daar is Hij Heer. En als wij aan tafel gaan, erkennen we dat. En weer zien we een gelijkenis: brood en wijn als teken van zijn lichaam en bloed voor ons.
Zijn leven voor ons, zodat wij eindelijk weer in staat zijn voor Hem te leven. Dát is het doel.
Begrijpen we hem ook? Gelukkig zij die het horen en daardoor scherper zien.

Vandaag beginnen we als het ware opnieuw met Hem.
Zijn leven voor het onze, zodat wij in zijn Koninkrijk kunnen leven.
Als we het zo zien en zo horen, zo willen geloven, zal Hij ons genezen van onze doofheid en blindheid.
Als we zijn Woord zo lezen en zo beluisteren, staan we op rotvaste bodem:
Want wie zijn woorden hoort en ernaar handelt, bouwt zijn leven op een rots. ( naar Mat 7:24 NBV). Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten